Meny
Skönhet

Mina kosttillskott!

Igår la jag ut bilder på stories på Instagram och jag har nog aldrig fått så många frågor någonsin som då. Och vad la jag ut kan man ju tänkas undra? Jo min lilla hög med kosttillskott.

Så här kommer den igen men med en mer utförligt beskrivning. Jag utgår från vad jag tror mig behöva. Jag är tack och lov en frisk snart 40-åring med mycket energi och ork. De är såklart många olika faktorer som spelar in. Jag är rök och nikotinfri, dricker ingen alkohol, äter mestadels sunt, motionerar regelbundet och ser positivt på tillvaron. Sådant som jag tror spelar roll för hälsan på våld kort och lång sikt. Sedan finns det som vi alla vet noll garantier men jag tänker i alla fall göra mitt bästa för att åldras så frisk och pigg som möjligt och för mig passar tillskott toppen.

Nog om det. Nu ska ni få se min lilla hög. Kan absolut tänka mig att byta ut, ta bort och lägga till men just nu äter jag alltså detta.

Jag börjar dagen med collagen som även innehåller C-vitamin och MSM.

För att komma ihåg mina tillskott så använder jag den här dosetten. Finns på Apotek. Jätteful. Men jättebra!

WO-HO – För hormonell balans. Jag kommer att fördjupa mig i det här tillskottet en annan dag då den kräver det. PMS är verkligen ett ämne för sig…

B-12 – Elexir vitamin B12 kan bidra till minskad trötthet och utmattning och stödja energiomsättningen och den normala bildningen av röda blodkroppar. Vitamin B12 kan även stödja immunsystemets normala funktion.

Omega-3 – Omega-3 är fleromättade fettsyror som påverkar en rad viktiga funktioner i kroppen, exempelvis EPA och DHA bidrar till hjärtat, ögats och hjärnans normala funktion.

Vitamin D – D vitamin har flera viktiga funktioner i kroppen, såsom att upprätthålla ett fungerande immunsystem och stärka upp skelett och tänder.

Mitt val kvinna – MittVal Kvinna innehåller bland annat järn som kan bidra till normal energiomsättning och bildning av röda blodkroppar och hemoglobin. Folsyra har betydelse för normal blodbildning och till normal homocysteinomsättning. Dessutom kan både järn och folsyra bidra till att minska trötthet och utmattning. Innehåller kalcium och vitamin D som båda kan bidra till att bibehålla normal benstomme och normal muskelfunktion.

Betakaroten –  Ämnet betakaroten har en brunaktig ton som lagras i hudens fettvävnad där den sedan ger en lätt solbrun nyans till huden. Betakaroten är också ett så kallat förstadium till vitamin A vilket innebär att kroppen kan omvandla betakaroten till vitamin A när den behöver det. Betakaroten är ett fettlösligt ämne som därför tas lättare upp om man tar det tillsammans med lite fett.

 

Det var allt! Dela gärna med er om ni har tankar om tillskott. Äter, äter inte och vad i sådana fall?

Puss!

Julia

 

 

0

2 Comments

  • Marion Thorneus
    januari 9, 2021 at 11:22 e m

    Hej, så intressant med dessa tillskott.
    Jag skulle vilja veta lite om hur det kom sig att det är precis de här DU valt att äta.
    Jag skulle också vilja veta mer om du märker några effekter?
    Tusen tack för en öppen och personlig och inspirerande blogg och IG 🙏💕

    Reply
    • Julia
      januari 18, 2021 at 11:50 f m

      Åh jag förstår. Jag kan absolut fördjupa mig i mina tillskott och börjar med de för hormonell balans så håll utkik efter ett inlägg om det framöver! kram

      Reply

Leave a Reply